Homestaging… aneb… pořádek je půlka úspěchu
V překladu „homestaging“ znamená „domácí inscenace“, což trošku připomíná „bytové divadlo“. To jsme se dostali ale trošku jinam. V realitní hantýrce je tento výraz poměrně nový a znamená: člověče, jestli chceš svůj byt rychle a dobře prodat, tak si ukliď. Ale není to o tom, že se musí vysát a utřít prach – to je přece samo sebou. Takže, jak to tedy je?
Byty na prodej jsou buď prázdné, nebo obydlené a v obou případech je nutné udělat byt pro případného kupce zajímavým. Když vstoupím do bytu, který mám prodávat a kde se bydlí, očekávám, že majitel byt uklidí, aby si neudělal ostudu. Přesto si napřed byt nafotím jen tak narychlo. Potom si sednu s majitelem, fotky mu ukážu a vysvětlím mu, co je potřeba z „fotek“ odstranit. Většinou začnu magnetkami na lednici, pokračuji šampóny a sprchovými gely okolo vany a končím rodinnou fotografií v ložnici. Jsou-li v bytě malé děti, bývá situace složitější, ale i to je řešitelné. Potom se teprve domluvíme na termínu focení inzertních fotografií. To si již přinesu kvalitní fotoaparát a s focením si dám náležitou práci.
Když se z bytu odstraní osobní věci a drobnosti, které s prodejem nesouvisí, působí byt na fotkách jako hotelový apartmán a zájemce při prohlížení inzerce nemá pocit, že někomu nahlíží do soukromí.
U prázdných bytů se často stává, že je třeba větších úprav. Po vystěhování nábytku a odstranění věcí (např. polic či obrazů) ze stěn, se může ukázat, že je nutné byt vymalovat. To již majitel nerad slyší a argumentuje tím, že už v bytě nechce nic dělat – vždyť si to každý potom vymaluje dle svých potřeb. Do jisté míry má pravdu, ale než se najde někdo, kdo se nezalekne pavučin v předsíni, černých skvrn okolo oken, rozpraskaného štuku mezi panely či dehtových povlaků po kouření, uplyne spousta času a cena bytu mezitím klesne. Takže malá investice do „kosmetických úprav“ se každopádně vyplatí.
Už tím, že byt voní novou malbou, je světlejší a tím pádem opticky větší, má mnohem větší šanci, že zaujme.
Na některé byty se musí ještě trochu jinak – prodává-li se byt, který má vysokou tržní hodnotu, musí se to kupujícímu také dokázat. To už je tak trošku „vyšší dívčí“ – do holých stěn bytu se stěhuje nový nábytek, který vystihuje přednosti bytu a zároveň naznačuje možné řešení dispozice. Této službě se věnují specializované firmy, ale i tady se investice vyplatí. Developeři to vědí – když se prodává komplex nových bytů, vždy se jich několik vybaví nábytkem a právě o tyto dispozice je pak největší zájem.
Homestaging připraví nemovitost k rychlému a výhodnému prodeji. Nebojte se této novinky – na západ od nás to jinak nefunguje.
Jana Reichlova - použito z Blogu makléřky
13.2.2020 přátelé, realiťáci s radostí vám musím oznámit, že ode dneška mám v kanceláři novou posilu, více »
29.1.2020 Spokojený klient,který si dal tu chvilku a napsal mi doporučení..a já za to moc děkuji. více »
31.5.2019 Nabízím ke krátkodobému ubytování garsonku 1+ kk nacházející se přímo u vstupu do historického centra města Znojma. více »